GRONINGEN – Vanaf 25 september kunnen aannemers zich inschrijven voor de bouw van de nieuwe Gerrit Krol brug over de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Deze Groningse brug was al oud en moest vervangen worden. Rijkswaterstaat contracteerde toen het ingenieursbureau Haskoning om een nieuwe brug te ontwerpen. In 2021 werd de brug ook nog aangevaren, waarna het beweegbare deel werd verwijderd. De fiets-loopbruggen bleven en worden nog steeds gebruikt door voetgangers en fietsers.
Dat ontwerp ligt er nu: de nieuwe Gerrit Krol brug wordt een beweegbare hefbrug met vier torens waartussen een brugdek ligt dat op-en-weer kan bewegen met kabels. Het is een drukke fietsverbinding naar de stad en een belangrijke oversteek voor de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. De beweegbare brug wordt voor auto’s, bussen en vrachtwagens en er komen twee nieuwe hoge vaste fiets- voetgangersbruggen. De ingenieurs van Haskoning werkten samen met de architectenbureaus ZJA en BSLA om deze brug te ontwerpen; het wordt een nieuwe landmark voor de stad Groningen.
Het team van projectleider Luco Boot van Haskoning heeft veel werk verricht om dit ontwerp gereed te maken. Vanaf de MIRT-planuitwerking en gebruikmakend van onder andere techniek, kostenramingen, ecologisch onderzoek, bodemonderzoek, planologische onderbouwingen en veel stakeholdermanagement. En uiteindelijk het opstellen van de aanbestedingsstukken om de aannemer te selecteren. De vormgeving van de brug moest aansluiten op twee heel verschillende oevers. In overleg met de gemeente Groningen is er bovendien een integraal groenplan opgesteld; de gemeente is steeds zeer betrokken geweest.